Luik

12 augustus 2011 - Luik, België

Vandaag gaan we de industriestad Luik bekijken. Harm vertelde dat die stad niet veel aan was. Wij wouden het toch zelf zien. De wegen zijn erg slecht. De sporen van de tweede wereldoorlog zijn nog duidelijk te zien. Luik was een stad waar vroeger wapens werden gemaakt. Voor de moffen een reden om de stad te bombarderen. We hebben een erg oude Gotische kerk bezocht. De mooiste kerk van Luik. We kregen een rondleiding van een Nederlands sprekende man. Glas in lood ramen waar je u tegen kan zeggen. Erg oude eikenhouten bankjes daterend rond het jaar 1000. Een hoop materiële dingen zoals de glas in lood ramen en losstaande beelden zijn bespaard gebleven in de oorlog, doordat deze elders opgeslagen waren. De stad was niet zo opzienbarend, maar toch blij dat we er geweest zijn. Eerlijk gezegd zou ik er geen 200 km voor om rijden om de stad nog eens te bezichtigen. We hebben er nog een museum bezocht, flora en fauna. De meest zeldzame  in het water levende dieren waren live en in levende lijve te zien. De rest van de op het land, zee en in de lucht levende dieren waren opgezet of bijgezet op sterk water.