De peuter pretpark guide 1.0

10 juli 2018 - Kaatsheuvel, Nederland

Na ongeveer drie kwartier rijden arriveren we in Kaatsheuvel. Brak van de laatste nacht die dankzij het peuteralarm wederom net iets te kort was. Maar we hebben geen voedsel meer in huis *correctie de bus* dus een wandeling naar de supermarkt is essentieel. 2 kilometer met de buggy is te doen, maar heg centrum van Kaatsheuvel, wat al niet bijster groot is, is op maandagochtend nog behoorlijk uitgestorven. Gelukkig is de supermarkt wel open en ook de bakker Bart heeft zijn deuren al geopend. Eerst maar even een broodje bij BB om de batterij op te laden en dan de supermarkt in. De plaatselijke Jumbo heeft een Jumbobus, dit klinkt heel interessant maar betekent een auto waar kinderen in kunnen hobbelen, en Noam krijgt een muntje, dus dat is mooi meegenomen, de eerste attractie in Kaatsheuvel is een feit.

De camping waar we staan heet de Bernehoeve. Een eenvoudige kleine camping met wat geiten, een konijn en een zwijn. Een speeltuintje is ook aanwezig, maar een peuter is daar alleen niet veilig helaas. Noams interesse gaat naast de speeltuin uit naar het konijn, dat naar mijn idee een hok dat in ietwat slechte omstandigheden verkeert heeft. Nijn nijn nijn blijft hij roepen. Met zijn kleine vingertjes gaat hij door de gaatjes van het hok, waarna ik ze er weer uittrek om te voorkomen dat hij er straks eentje minder heeft.
De camping is een aanrader wanneer je naar de Efteling gaat trouwens, 600 meter lopen en je staat in het park. Noam vond de Efteling fantastisch, hij keek z’n ogen uit.

De peuter pretpark guide 1.0

1. Kies het goede pretpark: Walibi is voor jou misschien fantastisch, maar al die achtbanen en kotsmisselijk makende attracties zijn verboden voor peuters. De Efteling of Disneyland zijn een stuk peutervriendelijker en ook voor volwassenen nog steeds heel leuk!
  2. Zorg dat je peuter kan lopen of heb een goede rug en een draagzak/doek: het gros van de peuters kan met twee jaar wel lopen, maar er zijn uiteraard uitzonderingen. Vergeet vooral je buggy niet, anders is je peuter het echt na een tijdje lopen wel zat. De meeste attracties zijn prima te doen met een peuter (afgezien van die kotsmisselijkmakende). Er zijn vaak echter wel trapjes en bootjes waar je snel in moet stappen, dus een peuter die goed loopt is wel handig, anders zeul je je constant een ongeluk.
  3. Kies een minder drukke dag: een uur of langer in een wachtrij staan is voor niemand leuk, maar voor een peuter ondraaglijk. Kies een doordeweekse dag of buiten het hoogseizoen om lange wachtrijen te voorkomen. Slecht weer wil ook wel werken, maar dat is natuurlijk voor jezelf ook niet echt leuk.
  4. Zorg dat het buikje vol zit: een gevulde maag is eren goed humeur, dus vergeet je boterhammetjes, snacks, fruit of goedgevulde portemonnee niet. Een wachttijd vullen met eten kan ook handig zijn.
  5. Laat je peuter lopen: de buggy is praktisch, maar zo valt er natuurlijk weinig te zien, plus hij of zij wordt niet moe. Wil je dan wel even snel naar de andere kant van het park dan is zitten in de buggy ook niet gelijk zo’n drama, want ja peuters willen alles zelf doen..
  6. Neem een camping of hotel in de buurt: sommige peuters hebben al snel geen middagslaapje meer nodig, maar die van ons wel. Omdat onze camping zo dichtbij zit konden we mooi even snel teruglopen om Noam een dutje te laten doen. Natuurlijk kun je ook wachten tot je peuter uiteindelijk uitgeput in de buggy in slaap valt, maar qualityslaap maakt de rest van de middag een stuk gezelliger, trust me! En in de buurt verblijven, als je uit Groningen komt, scheelt je een vermoeiende terugreis als je toch al de hele dag in een pretpark hebt rondgeslenterd. Parkeren kost bij de Efteling ook een tientje, onze camping zo'n 22 euro per nacht, dus trek de parkeerkosten eraf die je anders toch kwijt was geweest, dan is dag prima te doen.

Rond 9 uur waren we weer terug op de camping, nu nog even relaxt proosten op mijn verjaardag! Want oh ja ik ben jarig, maar vergeet dat zo weer haha.

1. Chaja:
    11 juli 2018