Buurtsupers en megamarkten

25 juli 2012 - Zilina, Slowakije

's Morgens was het nog even droog. Spullen halfnat van de avond ervoor ingepakt. Op zoek naar een nieuw plaatsje om te overnachten. Deze keer hadden we een camping uitgekozen vlakbij het stadje Zilina. Zo'n 10 km rijden van de stad. En zo'n 100 km van Bratislava. Eerst even een oliecheck, nog even langs de TESCO en nog even de tank zelf vol gooien met duren Diesel 1,40 euro per liter. En dat voor een oostblokland als Slowakije. Veel te duur, denkend in Hollandse termen. Een jaar of 8 terug hadden we nog getankt voor 0,80 cent per liter. Vlakbij Dranouter in België, net over de Franse grens.

Het weer is hier weliswaar onvoorspelbaar. Als de zon schijnt is het rond de 25 graden. Maar owee als de zon verandert in een donkere wolk. Dan komt er toch een bak water uit de hemel vallen, waar je u tegen zegt. En water is nodig om het zwemmeer op waterpeil te houden, maar we hebben gezwommen tussen de vissen en de vissen hebben gezwommen met ons.

De camping waar we nu beland zijn is een ouderwets maar toch deugdelijke camping. Langs een wild stromend beekje, waar je zo heen kunt lopen. Onze camperbus staat naast een flinke bos struiken, met daar achter het beekje. Je kunt het water horen kletteren.

Eerst de buurt even verkennen door een kleine wandeling te maken. Eenmaal gearriveerd in een klein dorpje bleek dat ze daar ook een klein winkeltje hadden. Een Coop, zoiets wat de HOllanders eind jaren ... ook in kleine dorpjes hadden. We hebben daar maar een ijsje gekocht. Net zoiets wat we eerder in de vakantie ook al hadden gegeten. Lekker ijs en dat voor 50 cent. Hier hebben ze weer euro's. Een normale avondmaal kon je bij dit buurtsupertje niet scoren. In de stad Zilina daar was wel een grote supermarkt. Uiteraard een TESCO. Jammergenoeg net iets te ver om daar helemaal heen te wandelen. Dan maar even met ons busje. Eenmaal terug op de camping was ons plekje naast een kampvuurplaatsje ingenomen door een grote groep jongeren, met begeleiding, versta volwassenen. Een soort van scouting.

Romke