Berlijn once again

1 augustus 2012 - Berlijn, Duitsland

Polen houden we voor wat het is en we gaan dit land in de vroege ochtend verlaten. De camping waar Rachel vroeger als kind al een gekampeerd had was een teleurstellende bedoeling. Wat ik dan weer mee maak is dat er een blaffend murmel met een staart en vier pootjes mijn aandacht probeert te trekken. Honden geloven in mijn zachtaardigheid, al hoewel ik ook vrij hard kan zijn. De hond wou met mij spelen en ik met hem. Een half afgeknauwde bal weggooien was zijn droom. Hij kon goed apporteren. Telkens bracht hij de bal terug. Enige tijd later kwam de hond terug met een ander speeltje. Een halve ring. Zo groot als een bord om van te eten. Misschien had de hond wel door dat wij gingen barbecuen. Het was een bijzondere ervaring om een vertrouwd stuk vlees te scoren. Meerdere supermarkten bezocht, maar net niet vertrouwd genoeg. Zoals de termperatuur buiten was, was het binnen ook. Al hoewel we een leuk stadje hebben bezocht in Polen, Legnica genaamd, viel de Poolse TESCO ons wel tegen. Zo modern dat de TESCO in Slowakije was, was het in Polen beslist niet. Misschien moet Polen ook de Zloty ruilen voor de Euro. Die keuze kan ik niet voor hen maken. Sinds de Euro in Slowakije is gekomen gaat het volgens de regel stukken beter. Misschien iets voor de Polen om gewoon mee te doen.

Voordat we op vakantie gingen hebben we onszelf nog beloofd om dit jaar maar niet naar Berlijn te gaan. Zijn we er dit jaar weer beland. Het lag min of meer op de route. En ik geef toe, Berlijn is een stad waar je altijd weer iets beleefd. En elke keer iets nieuwe kunt bekijken. We zijn op dezelfde camping beland in een dorpje net buiten de stad Berlijn: Kladow. Hier zijn we twee jaar en zes jaar daarvoor ook al eens geweest. Een vrij dure camping, maar toch moderner dan de meeste andere campings in Polen. Douchen kan enkel en alleen maar met het ouderwets douchemuntensysteem. En 's middags gingen de poorten op slot, omdat de campingeigenaar zo nodig pauze nodig had.

In Berlijn hebben we voor een redelijk bedrag goed gegeten, bij een Nepalees restaurant, waar we deze keer nog niet van aan de schijt zijn geraakt. Rachel had een vegetarisch gerecht en zelf had ik een schotel met geroosterd eendenvlees, voorzien van een vrij pittige marinade. En dit alles voor 5,50 en 7,50 p/p. 's Middags hebben we een groot joods herdenkingsmonument gezocht en een museum wat vrij toegankelijk was. Midden in de stad waren marktkraampjes en speelden muzikanten. Er waren verschillende actviteiten rondom kunst, toneel/drama en muziek.

Romke

Op de terugweg naar de camping heerlijk in de bus gelauncht. Voorin heb je een prachtig uitzicht als je boven zit, lekker sightseeing. De laatste bus hebben we overgeslagen, we hadden nog genoeg benen over om te lopen. We kwamen langs het restaurant waar we een paar jaar daarvoor hadden gegeten, Italiaans, heel erg lekker en dachten shit! hier hadden we ook willen eten!

Rachel