Een zonnige afsluiting

23 augustus 2015 - Hoogezand, Nederland

Na ons strand uitstapje zijn we naar Alkmaar gereden. Tien kilometer en we waren er al. De eerste grote camping waar we maar voor de camperplaats kozen gezien de prijs van een normale plaats. Maakte ook weinig uit want de camperplaats was ook gewoon gras. Een gezellige man bracht ons naar ons plekje.

Toen de luifel stond zijn we de stad in gelopen. Twee km was prima te doen.
Eerst het Beatles museum bezoch, dat een stuk groter was dan we verwachtten. Wel voornamelijk veel platen en boeken en een grote collectie verzamelobjecten. In ieder geval was de eigenaar erg enthousiast.
Na een lahmajun en een broodje kebab even lui gedaan en de rondvaartboot genomen. Dat was ook een belevenis, met name de zeer lage bruggen waarbij je bijna op de grond van de boot moest liggen. Het monotone verhaal van de reisleider was enigszins irritant en weinig enthousiast. Nog even in het park zitten chillen met een paar goede Spaanse gitaristen op de achtergrond en daarna op een terrasje op de waag gegeten.

De volgende dag besloten de Afsluitdijk over te gaan. Vlak daarna was een prima boeren campinkje in Cornwerd. Grappig dat je zo op plekken komt waar je normaal nooit heen zou gaan. De camping lag direct achter de dijk. De eigenaren vertelden dat ze vroeger ook een Hanomag hadden gehad.
Even de bus weer aan de stroom en daarna op aanraden van de eigenaren naar Makkum gelopen. Het was iets verder dan ze zeiden, maar de eerste twee km konden we over de dijk lopen tussen de schapen met het Ijsselmeer naast ons. Daarna de weg op gegaan en even ons vocht aangevuld bij de Jumbo. Al gauw liepen we de markt op waar een lekker surinaams tentje zat met schaafijs, waar we natuurlijk ook gebruik van hebben gemaakt. De dame die ons hielp was verbaasd dat we ooit van schaafijs hadden gehoord. Vroeger stond er altijd een schaafijs stentje op de markt in Assen, helaas was die op een gegeven moment ineens verdwenen. Toen kwam de slush puppy in, das toch echt niets bij the Real deal.
'S middags een boottochtje gemaakt. We konden er nog net bij. Een hele familie vierde het veertig jarig huwelijk van opa en oma. Er mochten nog twee aardige mensen bij, wij waren de Gelukkige.

Terug lopen hadden we niet zo'n zin in. We waren nog bij de jumbo geweest voor een hele bbq maaltijd dus hadden nogal wat gewicht. Helaas ging de bus niet dus dan maar proberen te liften. De tweede auto was meteen raak. Een aardige kerel met een uitermate luxe bak stopte voor ons spaarde ons een wandeltocht van ettelijke kilometers uit. In twee minuten stonden we weer voor de camping.

Daar werden we blij verrast Door twee Mercedes 206 busjes. Ze reden toevallig langs de camping en zeiden tegen elkaar "Hey dat is het busje van youtube". Ons busje dus. Toen zijn ze ook op de camping neergestreken. Heike en Moritz met een groen busje en Ralf met een originele camperbus. De rest van de middag en avond tussen het bbqen door ideeën en foto's uitgewisseld. Ze hadden alledrie een tshirt met de bekende Hanomag/Mercedes bus. Moritz liet Romke de hulpvering onder de bus zien. Ralf had allerlei leuke snufjes zowel origineel als zelfgemaakt in z'n bus.
De nacht was kort. We werden geterroriseerd door muggen en de hitte werkte ook niet mee.
Gegevens uitgewisseld met de Duitse busjes bezitters, ze wilden ons ook wel helpen aan de hulpvering. Maar alles op z'n tijd.

Zaterdag hen uitgezwaaid en zelf kort daarna naar Tytsjerk gereden. Ik las op facebook over een fantasy festival en het lag op de route dus het kijken waard. Op de parkeerplaats al allemaal mooi uitgedoste mensen. We voelden ons lichtelijk underdressed. Een gezellige middag gehad en een lekker kaasje gekocht bij Lucie.

En het filmpje van de trip: https://vimeo.com/137145963

1. Chaja:
    23 augustus 2015
    Een fijne afsluiting van je reis, zo te lezen. En onverwachte ontmoetingen en ervaringen zijn vaak het leukst!
    Wij zijn vanmiddag een kilometer onder Hoorn in een pannenkoekenhuis beland wat op palen in het water stond. Niet in het IJsselmeer, maar aan de andere kant van de dijk in een oeroude dijkdoorbraak. Was leuk zitten, daar.
    liefs ch en m
  2. Rachel:
    23 augustus 2015
    Ja onverwachte plekjes zijn ook altijd leuk