Terugblik

23 juni 2014 - Hoogezand, Nederland

Omdat ons busje vandaag de APK weer heeft gehaald ook eens tijd om hier een verhaaltje neer te zetten.

Om en nabij een jaar geleden kregen we in Duitsland een ongeluk met ons busje. Kort gezegd: zowel wij als de tegenpartij had groen licht, wij trokken net op om naar links af te slaan, zij reden rechtdoor met en gang van 90, dus wij waren ook nog eens schuldig omdat we afsloegen. De halve voorkant was volledig ingedeukt, maar de motor deed het nog en het raam was nog heel. Met halve voorkant bedoel ik, net onder het raam, koplamp, bumper, deur en het hele binnenwerk, ook waar de pedalen zitten. De tegenpartij had een hele deuk over de zijkant van de auto en omdat wij net nog wat hadden geschilderd aan de bus zat er over de hele lengte een mooie streep met rood geel en andere kleurtjes.

Na het ongeluk:

In de jaren daarvoor waren we druk bezig geweest met het opknappen van het busje, zowel technisch als buitenkant. Over de techniek kan ik niet zo heel veel zeggen, maar we hebben altijd problemen gehad met de remmen en koppeling. Daarnaast zat er een berg laswerk aan. Hier onder een paar foto's van tijdens het opknappen.

Zoals we hem kochten:

Tijdens en na het klussen:

Na het ongeluk moest de hele voorkant opnieuw gedaan worden, aan de zijkant zit nog steeds werk dat niet af is, de andere zijkant heb ik af geschilderd. We hebben voor een paar honderd euro een donorbus gekocht, die aan de andere kant de cabine kapot had (ook een ongeluk). Deze uitgeslepen en in onze bus gezet. Het was wel wat passen en meten, ook later met de deur, omdat het gat toch iets kleiner bleek te zijn geworden, maar gelukkig paste het net. Met het volgende resultaat (helaas nog geen foto's van de staat momenteel, dit is van een paar weekjes geleden):

Ik had mijn enkelbanden gescheurd, vandaar de voetenfoto: