Relaxen

24 juli 2012 - Bratislava, Slowakije

Bratislava. Vandaag was het een bloedhete dag. We hebben vandaag lekker gezwommen en zijn een klein beetje verkleurder dan dat we op de heenreis waren. Een leuk zwemmeer. Je kon er waterskieën zonder speedboot. Er hingen kabels aan een katrol waar je jezelf aan vast moest houden. Dit was voor ons geen optie. We zouden juist relaxen en een beetje zwemmen. Ook had ik enorme nekpijn. Waarschijnlijk te lang in een kleermakerszitje met m'n gitaar op de grond gezeten gisteravond.

Op de camping stonden ook wat pruimenbomen. Ze waren nog net niet rijp genoeg om te eten. En dan nog wou ik het risico niet nemen. Stel dat ze met anti-insect besproeid waren. Dan was ik vast aan de schijt geraakt. Aan het begin van de camping was een bewakerspost en voorzien van politie. Om de haverklap klonken er sirenes. Bratislava is een levende stad. Gelovig of niet, de grote supermarkt is in ieder geval 7 dagen per week, 24 uur open. En vrij parkeren. 's Avonds ons eigen 3 gangen diner koken en samen lekker oppeuzelen is pas het ultieme kampeergevoel. Rond een uur of 8 's avonds een kopje koffie en een sigaretje voor mij. En voor Rachel een kopje thee. Koffietijd was net voorbij toen een 4-tal jongeren aan kwam lopen met een klein tentje. Ineens begon het te druppen. En van kleine drupjes regen kwamen we in enorme stortbuien terecht. Enorme bliksemschichten en donderslagen. Het groepje jongeren kwam uit Israel en was op weg naar het rainbowgebeuren. Zij waren zeiknat door de regen. En wij zaten knus onder onze luifel toe te kijken. Cynisch en leerzaam tegelijkertijd.

Romke

De Slowaken zijn dolblij lid te zijn van de EU, om de zoveel km staat er aan de weg een blauw bord met sterren om te laten zien dat het echt waar is.

Rachel