It's a rainy day in Funen

23 juli 2017 - Kerteminde, Denemarken

Vanmorgen toen we wakker werden was de lucht vijftig tinten grijs. Na een douche de spullen gepakt en even de omgeving verkennen. In 10 minuten naar het udsichtpunt gereden naast de kerk. Inderdaad een mooi uitzicht, alleen blauwe lucht had het mooier gemaakt. Weer beneden nog een rondje om de kerk. Het hof werd uitermate goed bijgehouden, men besteed hier duidelijk tijd aan, zelfs graven van mensen die al 80 jaar dood waren lagen er picobello bij. Vervolgens rijden we verder naar een kasteel. Bij het kasteel is een alternatieve leefgemeenschap a la Christiania, alleen door het weer is het er uitgestorven, op een paar paarden een poes en een stel Hollandse vakantiegangers (niet wij) na. Het regent weer. In de auto naast ons op de parkeerplaats staat het blauw. Af en toe zie je een grote wolk de auto verlaten. Het stel (beide met een andere auti aangekomen) geniet duidelijk van wat Hollandse groente en elkaar. We vertrekken maar. Terug naar de camperplaats gaan we toch maar niet. Nog een hele middag in de bus binnen zitten in een stimulansloze omgeving zien we niet zo zitten. Nog maar een stukje rijden dan. We zijn vlakbij Odense, dus rijden de stad in om te tanken. De tomtom leidt ons rechtstreeks het centrum in, waar de weg dood loopt. De regen wordt steeds intenser en het zicht korter. Bij het uitrijden van de stad overstromen de straten volledig en rijden we in een rivier van water. Een auto die we voorbij rijden krijgt een grote opspattende douche. Verderop lijkt de lucht lichter, we rijden naar Kerteminde, naar de kust. Onderweg naar de camperplaats rijden we langs een soort markt. Een half uur na aankomt lijkt het droog. De camperplaats is niet goedkoop, maar ligt centraal naast het centrum van het dorp. Altijd nog de helft goedkoper dan een centrale camping. Als het droog is lopen we nog even het dorp in, er is live muziek en een marktje. Het blijkt hier kersenfestival te zijn en er worden zoals je wel kon raden kersen, kersentaart, gebak etc verkocht. Het begint gelukkig wat op te klaren. Zo met een mooiere lucht is de plek met uitzicht op tientallen bootjes een stuk fraaier. De zon houdt Noams bed nog een beetje warm, want de buitentemperatuur is vrij fris. Morgen maar weer verder zien.