Immense hoeveelheden eten

26 juli 2012 - Zilina, Slowakije

Vandaag gaan we naar een openluchtmuseum. Stond d.m.v. een foldertje verkrijgbaar bij de campingreceptie aangegeven. Langs gevaarlijke slingerweggetjes, bergen, afgronden en stijle wegen met diepe kuilen in de weg zijn we er uiteindelijk beland. Soms konden we niet harder dan 30 km/u in de 2e versnelling. Zo stijl waren de slingerweggetjes met veel S- en U-bochten. Het openluchtmuseum was wel interessant. Houten huizen daterend uit 1800 en aloude houten kerkjes in overvloed. En megasterk gebouwd. Grote dikke balken van hout dat kurkdroog was, na vele 100en jaren woonplezier. Bij ons hebben ze blokhutten voor een megadure prijs, waarvan het hout 12 cm dik is. Hier waren de blokhutten complete woningen met balken van wel 30 cm dik. De prijs die in het boekje stond was ver van de realiteit. We zijn het openluchtmuseum doorkruist met een stokoude stoomlocomotief die begin 19e eeuw dienst heeft gedaan. Zonder treinkaartje kon je niet met het treintje. Dat was vroeger zo en is nog steeds zo.

Toen we het museum bekeken hadden moesten we zowat rennend terug naar ons kampeerbusje wat een paar 100 meter verderop geparkeerd stond. Er kwam een behoorlijke stortbui opzetten. We waren net op tijd weg. Het was nog vroeg in de middag dus maar besloten om verder terug te rijden om het stadje Zilina te bezichtigen. Onderweg was er zoveel regen gevallen dat je stapvoets over de hoofdwegen moest rijden, met de ruitenwisser op de hoogste stand. Er lag letterlijk zo veel water op de weg dat het gewoonweg eng was om harder dan 30 km/u te rijden. Alsof we door een stromende beek reden. Met de afdalingen van een achtbaan. We zijn veilig aangekomen van de TESCO. Die lag vlakbij de stad Zilina. Aangezien je daar gratis kon parkeren hebben we onze bus daar maar geparkeerd en te voet verder gegaan. Weliswaar ingepakt met poncho. Het was nog niet volledig droog.

Het klaarde op. De stad was niet zo groot en bijzonder maar er was genoeg te zien. Eetcafeetjes met wifi, legerwinkeltjes waren er ook in trek. Zelfs nog een Slowaaks legertenue gepast. Maar de broekjes waren te kort voor mijn lange benen. Je kon er zelfs een volautomatisch wapen kopen voor nog geen 100 euro. Wel 50 verschillende soorten revolvers, pistolen, handgranaten, messen en mitrailleurs. Schrikbarend.

Uit eten bleek in deze stad ook vrij goedkoop. Een restaurant met een terras aan een plein gevonden waar we samen hebben gegeten. Op de menukaart was niet helemaal duidelijk of er groentes etc. bij het vlees zaten. In Tsjechië moest je naast vlees of vis groente apart bestellen. We hadden de tafel vol staan met groentes, vlees, aardappelen, risotto, knoflooksoep, dat we de helft maar opgegeten hebben. Het was immens veel. We zouden ons geschaamd moeten hebben voor wat we allemaal niet opgegeten hadden. En dat alles inclusief drankjes voor 25 euro.

De straatlantaarns waren voorzien van 230 volt stopcontacten. En de campingeigenaresse kwamen we tegen in de stad Zilina. Ze vroeg of we haar ook herkend hadden, natuurlijk, anders had zij ons wel herkend.

Romke