Heilzaam 'water'

17 juli 2012 - Karlovy Vary, Tsjechië

Karlovy Vary staat bekend om z'n wereldbeoemde drankje Becherovka. En de vele sauna's, bronnen en thermaalbaden.In de stad zelf zijn verschillende waterbronnen waar warm tot zelfs heet water van 70 graden uit de grond omhoog spuit. Grote groepen mensen lopen met een traditionele stenen mok rond de fonteintjes om het heilzame water te drinken. Het smaakt een beetje naar luciferkopjes. Er zal wel veel zwavel en mineralen in het water zitten. Zelf heb ik het wel gedronken. Rachel vond het maar vies. Ze was bang om er ziek van te worden.

Het Jan Becher museum van het bekende drankje hebben we ook nog bezocht. De oude fabriek van vroeger was voor een gedeelte nagebouwd. Het drankje dateert rond 1807. De nieuwe fabriek hebben we niet gezien, die staat verderop. We kregenin het Duits een excursie door het museum. We konden zelfs 3 verschillende smaken proeven. Na 4 borrels voelde ik het lood in de schoenen. Rachel vond het maar niets met een borrel op de plaatselijke synagoge te zoeken.