Grotten van Han

31 juli 2011 - Han-sur-Lesse, België

Het festival is afgelopen. De spullen opruimen, gauw nog even schijten en dan ontbijten. Een concept vanuit het festival. Door je campingbandje af te knippen kon je deze ruilen voor een broodje croissant met een paar slokken koffie of thee. De bekertjes waren zo klein dat je moeite moest doen om een naaktslak te kunnen laten zwemmen. Die moeite heb ik me maar bespaard. We gaan verder België in.

De Ardennen-streek, de grotten van Han, klaarblijkelijk een toeristische trekpleister. Onderweg moesten we nog tanken, verschrikkelijk dure brandstof, excellent diesel, 1,47 per liter. Zo'n dure diesel had ik tot nu toe nog nergens getankt. Normale diesel verkochten ze niet. Excellent diesel was/is schoner/beter voor het milieu. Dat zal best, politiek gezien. Als het aan mij zou liggen wou ik wel wat wetten en regels herinvoeren. Als de mensheid de wereld en haar o zo mooie natuur op welke wijze dan ook zou willen redden, verander dan de prijzen van alle producten. Brandstoffen die schadelijk zijn voor het milieu een stuk duurder maken. En biologische producten een stuk goedkoper maken, basta!

De grotten van Han hebben we bekeken, zeker de moeite waard. Een ingekorte looproute van zo'n 2 kilometer door de grotten. Er was voldoende verlichting aangebracht. Gelukkig maar, zonder dat was het een hele klus om op de smalle paadjes te blijven. De groep die met ons en de Hollandse tolk de grot inging was naar schatting 35 personen. Een enkeling had een hond mee. Ineens was er een luid gejank. Er was iemand op de staart van een voor mij althans onbekende hond gaan staan. En dat gejank galmde lekker door de grot heen. Een paar foto's gemaakt die we bij thuiskomst wel zullen bekijken. De reis naar de grot ging overigens per treintje. Vanuit het dorpje, 14 euro voor 2 personen enkele reis.

Na het grotbezoek vlakbij de uitgang kregen we nog het geluid te horen van een afgeschoten kanonskogel. Mensen die een eeuw voor ons de grot bezochten vuurden eerst een kanonskogel af om de boze geesten te verjagen. Bij de grot was ook nog een speeltuin voor kinderen. We hadden ook nog recht op een 3D animatiegame. Een spel wat in het teken stond van de grotten van Han. We moesten een 3D-bril opzetten en met een joystick punten verzamelen. De film was tevens in de grot opgenomen. Het was de clue om samen met twee politiemedewerkers kinderen te vinden. Zij waren immers verdwaald in de grot. En wat was mij weer overkomen, het spelletje werd door mij gewonnen, nummer 60 met 360 punten. Erg toevallig, ik deed maar wat, gewoon ruig met de knuppel heen en weer bewegen. Als ik mezelf of iemand anders aan het rukken was. Vanuit het gebouw waar het 3D animatiefilmpje zich afspeelde was het ronduit een kwartiertje lopen naar de camping.

Onderweg maar een kleine dorpssupermarkt aangedaan. Zelf koken is immers stukken voordeliger dan uit eten gaan. En wat is de camping duur, 19,20 moesten we afrekenen. Er kwam een campingbaasje af en toe kijken of er nieuwe mensen bijgekomen waren. Een man rond de 40 jaar. Marokkaans typje wat een betere toekomst heeft weten op te bouwen dan in het land waar hij van oorsprong vandaan kwam. Hij vond het nodig om te vertellen dat hij 5000 euro op zak had. Campinggeld wat hij schijnbaar verdiend had. Beetje vreemd op zekere hoogte cynisch en sarcastisch tegelijkertijd om dat aan ons te vertellen.
De naam Rachel sprak hij wel goed uit. Naast ons zat een 50+ kettingrokend echtpaar. Zij zopen halve liters bier alsof het water was en rookten de ene na de andere sigaret. Er zit wel degelijk verschil in genot en verslaafd. Ze hoesten de hele nacht hun longen uit hun lijf. Geniet dan met mate...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade